dinsdag 12 februari 2013

Bevestiging

Vorig weekend waren de benen goed en dat is allemaal leuk, maar als sporter wil je dat toch graag zo snel mogelijk omzetten in resultaat. Nou, dat is gelukt! Een verslagje van Boucles de l'Essor en Trophee de l'Essor. Twee lastige koersen in het Baskenland!!


Zaterdag stond de eerste wedstrijd van het weekend op het programma. De Boucles de l'Essor. In tegenstelling tot veel wind en zon van vorige week hadden we nu geen wind, maar wel regen. We vertrokken met 200 renners om 14u voor 110 kilometer. Mensen die ooit in het Baskenland zijn geweest weten hoe de wegen daar zijn. Nooit vlak. Het begon al na 10km met een beklimming van een kilometer of 6! Ik voelde me goed op de beklimming en reed constant bij de eersten. Bovenop waren we nog met 40 man over waarmee we de rest van de koers samen zouden gaan strijden. Ik had een ploeggenoot bij mij die "tactisch rijd". Het kwam er dus op neer dat ik overal op reageerde en hij pas op 30km van het eind mee ging doen. Mijn benen waren echter heel goed, maar toen ik onderaan een lange beklimming m'n ketting van de fiets reed kreeg ik het wel even benauwd. Ik reed terug achter de wagen en toen ik aansloot reden er vijf man voorop. Na wat schermutselingen besloot ik alleen de sprong te maken en dat lukte. We waren direct vertrokken. Vlak voor de streep lag nog een kort heuveltje waar ik de kopgroep nog kon halveren en zo gingen we sprinten met 3. Ik kende de aankomst niet en een van mijn concurrenten kende hem wel. Dat was wel belangrijk want toen we een flauwe bocht uitdraaiden bleek het nog maar 100m en helaas werd ik dus geklopt en finishte als 2e.

De volgende dag het Circuit de l'Essor. Deze keer zon en geen wind. Een circuit van 26km dat we vier keer moesten doen en daarna nog 3x 5km. Goed voor 117km koers. In het begin hield ik mij wat rustig in tegenstelling tot gister. Ik voelde direct dat de benen weer goed waren. In het begin van de derde omloop onderaan klim zat ik goed geplaatst, totdat mijn band op begon te veren. LEK! Dat was wel een vrij slecht moment. Een peloton dat al twee keer gebroken was en dat nu weer zou gaan breken. Het wisselen van het wiel ging snel en ik reed snel achter de wagen terug naar voren, maar het peloton brak volledig. Gelukkig kon ik in de slipstream vrij lang mee om groepen voorbij te rijden bergop, maar in de afdaling bleven we achter een groep van 20 man die achter het peloton reed. Ik voelde de bui al hangen, want deze mannen verloren alleen maar tijd en lagen al zeker een halve minuut achter! Vlak voor een beklimming zei ploegleider Eric dat ik maar mee moest gaan draaien om te trainen voor volgende week. Ik reed langs de groep af en reed vol het klimmetje op. Vervolgens de rechte stukken volle bak en zowaar sloot ik weer aan bij een grote groep. Dit bleek het peloton en er waren maar drie renners vooruit. Op de volgende klim waar ik daarvoor lek reed viel ik nu aan en kwam tot op 20 seconden van de leiders, maar in de valsplatte afdaling verloor ik weer terrein. Daarna heb ik de resterende tijd op plek 4 gereden en werd op 300m voor de streep nog door 2 renners van het peloton voorbij gesprint en finishte 6e. Behoorlijk verrassend nadat ik eigenlijk dacht dat het klaar was! Maar goed, de resultaten zijn er en morgen mag ik alweer aan de bak met in de Boucles du Haut Var. Voor het eerst met m'n FFWD F6R wielen, want er was nog geen kit voor de tubes vorige week;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten